Een recent artikel onthulde dat slechts drie op de tien schoolverlaters in Westland de minimale score behalen op de doorstroomtoets. Dit komt overeen met een zorgwekkende trend van dalend leesniveau onder basisschoolleerlingen, niet alleen in Westland maar ook in Nederland.
Het dalende onderwijsniveau in Nederland roept de vraag op of het tijd is om onderwijstijd efficiënter in te zetten. Moeten we ons meer richten op essentiële vaardigheden zoals lezen, schrijven en rekenen, in plaats van politiek gedreven programma's?
Onderzoeken zijn uitgevoerd om de oorzaken van deze trend te achterhalen, maar er is behoefte aan een kritische blik op de rol van de politiek en het onderwijsveld in dit nationale onderwijsprobleem.
Ouders spelen ook een cruciale rol bij de educatie van hun kinderen. Het belang van voorlezen en het stimuleren van leesgedrag mag niet worden onderschat. In Westland moeten ouders zich bewust worden van hun rol en meer nadruk leggen op leesactiviteiten.
Als gemeenschap kunnen we samen verandering teweegbrengen door te investeren in de educatie van onze kinderen. Laten we vandaag nog beginnen met meer te lezen en onze kinderen te stimuleren om hetzelfde te doen.